ORIGINAL_ARTICLE
بررسی اختلاف نسبت سرعت بین جت های مهارکننده و جت اصلی در طرح جت های ترکیبی سه گانه برای بهبود اثربخشی خنک کاری لایه ای با استفاده از رهیافت ال.ای.اس
در تحقیق حاضر، به بررسی اثرات اختلاف نسبت دمش(نسبت سرعت) بین جتهای مهارکنندهی کوچک و جت اصلی در طرح جتهای سهگانه بر اثربخشی خنککاری لایهای و تحلیل هیدرودینامیک جریان پرداخته شده است. این اختلاف نسبت دمش به گونهای تنظیم شده که دبی کل سیال خنک با حالت جتهای سهگانه ساده یکسان باشد. جتهای سهگانه به صورت عمودی وارد جریان عرضی شده و نسبت دمای جتهای خنک کننده به جریان عرضی داغ و عدد رینولدز کل جتها به ترتیب برابر 5/0 و 4700 میباشد. روش عددی به کار رفته بر مبنای حجم محدود استوار بوده و از الگوریتم سیمپل بر روی یک شبکهی چند بلوکه و جابهجا شده، با سازمان، و غیر یکنواخت استفاده شده است. شبیه سازی عددی برای سه نسبت سرعت جتهای مهارکننده به جت اصلی صورت گرفته است. نتایج بدست آمده نشان میدهد که وقتی نسبت سرعت مذکور بیشتر از یک باشد، اثربخشی خنککاری افزایش مییابد ولی در حالتی که این نسبت سرعت کمتر یک است، شاهد کاهش اثربخشی خنککاری هستیم. بهدلیل پیچیدگی زیاد جریان (ناشی از اندرکنش سه جت با جریان عرضی) و وابستگی زمانی ساختارهای گردابههای تشکیل شده، از رهیافت شبیه سازی گردابههای بزرگ برای تحلیل دقیقتر جریان استفاده شده است.
https://www.astjournal.ir/article_5875_31f20170d0adcbd356954414b4b3ffbe.pdf
2012-09-22
2
11
جت های سه گانه- نسبت دمش- شبیه سازی گردابه های بزرگ- مدل اسماگورینسکی
روزبه
فرهادی آذر
r_farhadi@alum.sharif.edu
1
دانشجوی کارشناسی ارشد / دانشکده مهندسی هوافضا، دانشگاه صنعتی شریف
AUTHOR
مهدی
رمضانی زاده
ramezanizadeh@gmail.com
2
عضو هیات علمی / دانشکده مهندسی هوافضا، دانشگاه هوایی شهید ستاری
LEAD_AUTHOR
محمد
طیبی رهنی
taeibi@sharif.edu
3
عضو هیات علمی / دانشکده مهندسی هوافضا، دانشگاه صنعتی شریف
AUTHOR
محمدرضا
سلیمی
4
دانشجوی دکتری / دانشکده مهندسی هوافضا، دانشگاه صنعتی شریف
AUTHOR
[1] Eckert, E.R.G, and Livingood, J.N.B., “Comparison of Convection, Transpiration and Film Cooling Methods with Air as Coolant," NASA Report 1182, 1954.
1
[2] Goldstein, R.J., Eckert, E.R.G., and Bogard, F., “Effect of Hole Geometry and Density on Three Dimensional Film Cooling”, Int. J. Heat and Mass Transfer, Vol. 17, pp. 595-607, 1973.
2
[3]Jubran, B., and Brown, A., “Film Cooling from Two Rows of Holes Inclined in the Streamwise and SpanwiseDirections,” ASME J. Eng. Gas Turbines Power, 107, pp. 84–91, 1985.
3
[4] Ligrani, P.M., Bishop, D.T., and Ciriello, S., "Heat Transfer, Adiabatic Effectiveness and Injection Distributions Downstream of a Single Row and Two Staggered Rows of Compound Angle Film Cooling Holes," ASME Journal Turbomachinery, Vol. 114, pp. 687-700, 1992.
4
[5] Leylek, J.H., and Walters, D.K., "A Systematic Computational Methodology Applied to Three Dimensional Film Cooling Flow Field," ASME Journal of Turbomachinery , Vol. 119, pp. 777-785, 1997.
5
[6] Reiss, H., Bölcs, A., "Aerodynamic Loss Measurements in a Linear Cascade with Film Cooling Injection," 15th Bi-annual Symposium on Measurement Techniques in Transonic and Supersonic Flow in Cascades and Turbomachines, University of Florence, 21-22 Sept, 2000.
6
[7] Acharya, S., Tyagi, M., and Hoda, A., "Flow and Heat Transfer Predictions for Film Cooling," Heat Transfer in Gas Turbine Systems, Annals Of The New York Academy Of Science 934, pp. 110–125, 2001.
7
[8] Reddy, D.R. and Zaman, K.B.M.Q., “Computational Study of Effect of Tabs on a Jet in a Cross Flow,” Computers & Fluids, pp. 712–723, 2006.
8
[9] Way, S.K., and Bogard, D.G., "High Resolution Film Cooling Effectiveness Measurements of Axial Holes Embedded in a Transverse Trench with Various Trench Configurations," ASME Journal of Turbomachinery, Vol. 129, 2007.
9
[10] Ramezanizadeh, M., Taeibi-Rahni, M., and Saidi, M.H., “Investigation of Density Ratio Effects on Normally Injected Cold Jets into a Hot Cross Flow,” Arch. App. Mech., pp. 835-847, 2006.
10
[11] رمضانی زاده، مهدی، “حل عددی پدیده خنک کاری لایه ای در یک جریان آشفته به روش شبیهسازی گردابههای بزرگ با استفاده از مدلهای زیرشبکهای مختلف، “پایاننامهی دکترا، دانشگاه صنعتی شریف، تهران، ایران، 1386.
11
[12] Brandt, T.T., “Study of Large Eddy Simulation and Smagorinsky Model Using Explicit Filtering,” 36th AIAA Fluid Dynamics Conference and Exhibit, 5-8 June 2006.
12
[13] Sagaut, P., “Large Eddy Simulation for Incompressible Flows,” Springer, pp. 15-18, 2001.
13
[14] Javadi, Kh., Taeibi-Rahni, M., and Darbandi, M., “Jet-into-Crossflow Boundary-Layer Control: Innovation in Gas Turbine Cooling,” AIAA Journal, Vol. 45, No. 12, pp. 2910-2925, 2007.
14
[15] Ajersch, P., Zhou, J.M., Ketler, S., Salcudean, M., and Gartshore, I.S., “Multiple Jets in a Crossflow Detailed Measurements and Numerical Simulations,” ASME, 95-GT-9, pp. 1-16. 1995.
15
[16] فرهادیآذر، روزبه، "شبیهسازی خنککاری لایهای جتهای ترکیبی سهگانه با استفاده از روش ال.ای.اس"پایاننامهی کارشناسی ارشد، دانشگاه صنعتی شریف، تهران، ایران، 1388.
16
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی تاثیر نوسان بر ضرایب آیرودینامیکی ایرفویل با آلگوریتم دقیق عددی
در این تحقیق ضمن معرفی کوتاه یک آلگوریتم عددی در تحلیل میدان جریان با مرز متحرک و صحتسنجی آن، تاثیر حرکت و نوسان ایرفویل بر ضرایب آیرودینامیکی آن بررسی میشود. معادلات حاکم در فضای دلخواه لاگرانژی-اولری نوشته میشود. آلگوریتم عددی به کار گرفته شده ضمن استفاده از روش اجزای محدود در محاسبه شارهای پخش و فشاری از روش حجم محدود در ارضای قوانین بقای حرکت و قوانین بقای هندسی روی شبکه متحرک بهره میبرد. در این جا دو میدان جریان حول سیلندر و ایرفویل متحرک را مورد بررسی قرار میدهیم. حرکت سیلندر از نوع نوسانی انتقالی اما حرکت ایرفویل از نوع نوسانی دورانی است. ابتدا با بررسی صحت آلگوریتم عددی با حل میدان جریان حول سیلندر، نشان داده میشود که آن آلگوریتم حتی با استفاده از شبکه درشت و گام زمانی بزرگ، دقت بالایی به منظور تحلیل میدان جریان با مرز و شبکه متحرک دارد. پس از آن میدان جریان حول ایرفویل نوسانی شبیهسازی میشود. نشان داده میشود که میتوان با تغییر پارامترهای دورانی ایرفویل، در نیروی آیرودینامیکی آن تغییرات قابل توجهی ایجاد کرد.
https://www.astjournal.ir/article_5876_1a88110506bf4860317978e2973d88a8.pdf
2012-09-22
12
19
رویکرد لاگرانژی-اولری
روش المانحجممحدود
ایرفویل نوسانی
ضرایب آیرودینامیکی
علیرضا
نادری
1
عضو هیات علمی / مجتمع دانشگاهی هوافضا، دانشگاه صنعتی مالک اشتر
LEAD_AUTHOR
مسعود
دربندی
masdarbandi@gmail.com
2
عضو هیات علمی / دانشکده مهندسی هوافضا، دانشگاه صنعتی شریف
AUTHOR
محمد
طیبی رهنی
taeibi@sharif.edu
3
عضو هیات علمی / دانشکده مهندسی هوافضا، دانشگاه صنعتی شریف
AUTHOR
[1] Zhang, L.P., Chang, X.H., Duan, X.P., Wang, Z.Y., and Zhang, X.P., “A block LU-SGS implicit unsteady incompressible flow solver on hybrid dynamic grids for 2D external bio-fluid simulations,” Computers & Fluids Vol. 38, 2009, pp. 290-308.
1
[2] Andro, J.Y. and Jacquin, L., “Frequency effects on the aerodynamic mechanisms of a heaving airfoil in a forward flight configuration,” Aerospace Science and Technology, Vol. 13, 2009, pp. 71-80.
2
[3] Lian, Y and Shyy, W., “Laminar-turbulent transition of a low Reynolds number rigid or flexible airfoil,” AIAA Journal, Vol. 45, 2007, pp. 1501-1513.
3
[4] Smith, M.J., “Simulating moth wing aerodynamics: towards the development of flapping-wing technology,” AIAA Journal, 1996, pp. 1448-1457.
4
[5] Zhao, Y. and Forhad, A., “A general method for simulation of fluid flows with moving and compliant boundaries on unstructured grids” Computer Methods in Applied Mechanics and Engineering, Vol. 192, 2003, pp. 4439-4466.
5
[6] Demirdzic, I. and Peric, M., “Finite volume method for prediction of fluid flow in arbitrarily shaped domains with moving boundaries” Int. J. for Numerical Methods in Fluids, Vol. 10, 1990, pp. 771-790.
6
[7] Zwart, P.J., Raithby, G.D., and Raw, M.J., “The integrated space-time finite-volume method and its application to moving boundary problems”, J. Computational Physics, Vol. 154, 1999, pp. 497-519.
7
[8] Guilmineau, E. and Queutey P., “A numerical simulation of vortex shedding from an oscillating circular cylinder”, J. Fluids and Structures, Vol. 16, 2002, pp. 773-794.
8
[9] Fourestey, G. and Piperno S., “A second order time-accuracy ALE lagrange-galerkin method applied to wind engineering and control of bridge profiles”, Computer Methods in Applied Mechanics and Engineering, Vol. 193, 2004, pp. 4117-4137.
9
[10] Koobus, B. and Farhat C., “Second order time-accurate and geometrically conservation implicit schemes for flow computations on unstructured dynamic meshes”, Computer Methods in Applied Mechanics and Engineering, Vol. 170, 1999, pp. 103-129.
10
[11] Geuzaine, P., Grandmont, C., and Farhat, C., “Design and analysis of ALE schemes with provable second-order time-accuracy for inviscid and viscous flow simulations”, J. Computational Physics, Vol. 191, 2003, pp. 206-227.
11
[12] Darbandi, M. and Naderi, A., “Multiblock hybrid grid finite volume method to solve flow in irregular geometries”, Computer Methods in Applied Mechanics and Engineering, Vol. 196, 2006, pp. 321-336.
12
[13] Yang, J. and Balaras, E., “An embedded-boundary formulation for large-eddy simulation of turbulent flows interacting with moving boundaries,” Journal of Computational Physics, Vol. 215, 2006, pp. 12-40.
13
ORIGINAL_ARTICLE
طراحی کنترل کننده وضعیت برای مانورهای زاویه بزرگ یک ماهواره با در نظر گرفتن اثر مدل دقیق و محدودیت های چرخهای عکس العملی
در این مقاله یک سیستم کنترل وضعیت تناسبی-مشتقی برای مانورهای زاویه بزرگ یک ماهواره پایدار شده سه محوره و با استفاده از 4 چرخ عکس العملی طراحی میشود و پایداری آن با استفاده از روش لیاپانوف اثبات میگردد. در این روش، ترم های غیرخطی دینامیک چرخشی ماهواره بدلیل مانورهای زاویه بزرگ ماهواره در پاسخ سیستم موثر بوده و در طراحی قانون کنترل درنظر گرفته خواهد شد. در این راستا سیستم کنترل وضعیت طراحی شده مشتمل بر چهار چرخ عکس العملی با ساختار هرمی میباشد. از آنجاییکه چرخ های عکس العملی دارای ساختاری پیچیده بوده و عملکرد آنها به شدت بر روی دقت پایداری و دقت کنترل وضعیت ماهواره اثر میگذارند، لذا به منظور بررسی کارآیی سیستم کنترل وضعیت طراحی شده، مدل دقیق چرخ های عکس العملی استخراج شده و اثر آن بر دقت کنترل وضعیت و دقت پایداری ماهواره با استفاده از شبیه سازی مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.
https://www.astjournal.ir/article_5877_ab9ad0cbee49cba7fcfdcdcdc9db2f4a.pdf
2012-09-22
20
30
چرخ عکسالعملی
کنترل وضعیت
کنترل کننده تناسبی -مشتقی
مانور زاویه بزرگ
ماهواره
حسین
بلندی
h_bolandi@iust.ac.ir
1
عضو هیات علمی / دانشکده مهندسی برق، دانشگاه علم و صنعت ایران
AUTHOR
فرهاد
فانی صابری
farhad_fanisaberi@ee.iust.ac.ir
2
دکترای مهندسی برق/ دانشکده مهندسی برق، دانشگاه علم و صنعت ایران
LEAD_AUTHOR
امیر
اسلامی مهرجردی
a_eslami_m@iust.ac.ir
3
کارشناس ارشد/ دانشکده مهندسی برق، دانشگاه علم و صنعت ایران
AUTHOR
[1] Qiyu WANG, Jianping YUAN, Zhanxia ZHU, "The Application of Error Quaternion and PID Control Method in Earth Observation Satellite's Attitude Control System", 1st International Symposium on Systems and Control in Aerospace and Astronautics, ISSCAA, 2006.
1
[2]. Hyochoong Bang, Min-Jea Tahka, Hyung-Don Cho,"Large angle attitude control of spacecraft with actuator saturation", Control Engineering Practice 11. pp. 989–997, Elsevier 2003.
2
[3] John L. Crassidis, F. Landis Markley, Tobin C. Anthony, Stephen F. Andrews, "Nonlinear Predictive Control of Spacecraft", Journal of Guidance, Control, and Dynamics, Vol. 20, No. 6, November–December 1997, pp. 1096–1103..
3
[4] Sahjendra N. Singh, "Model Reference Adaptive Attitude Control of Spacecraft Using Reaction Wheels", Proceedings of 25th Conference on Decision and Control, Athens, Greece, 1986.
4
[5] Y.W. Jan, J.C. Chiou, "Minimum-time spacecraft maneuver using sliding-mode control", Acta Astronautica 54 (2003) 69 – 75, Eelsevier 2003.
5
[6] بلندی، حسین و فانی صابری، فرهاد، "کنترل وضعیت ماهوارههای تصویربرداری استریو با مانورهای چرخشی سریع و با استفاده از چرخهای عکسالعملی"، هفتمین همایش سالانه (بینالمللی) انجمن هوا فضای ایران ، تهران، دانشگاه صنعتی شریف، 1386.
6
[7] بلندی، حسین و فانی صابری، فرهاد، " طراحی سیستم کنترل وضعیت یک ماهواره با ماموریت تصویربرداری استریو به روش نوین ترکیب مانورهای طولی و عرضی" ، هشتمین کنفرانس سالانه(بین المللی) انجمن هوافضای ایران، اصفهان، شاهین شهر، دانشگاه صنعتی مالک اشتر،1387.
7
[8] Johannes Schoonwinkel, "Attitude determination and control system of nano satellite", Master of Science in Engineering, University of Stellenbosch, October 2007.
8
[9] Shengmin Ge, Hao Cheng, "A Comparative Design of Satellite Attitude Control System with Reaction Wheel", Proceedings of the First NASA/ESA Conference on Adaptive Hardware and Systems, IEEE, 2006.
9
[10] R. A. Masteron, D. W. Miller, R. L. Grogan, "Development and Validation of Reaction Wheel Disturbance Models: Empirical Model", Journal of Sound and Vibration (2002), 249 (3), 575-598.
10
[11] Hamed Azarnoush ,"Fault diagnosis in spacecraft attitude control system", M.S Thesis, Concordia university, Canada, 2005.
11
ORIGINAL_ARTICLE
تجهیز هواپیمای بوئینگ 707 به سیستم RVSM و آنالیز عدم قطعیت سیستم ارتفاعسنجی
امروزه با توجه به افزایش روزافزون تعداد سفرهای هوایی، موضوع کاهش فاصلهی عمودی میان ترافیکهای پروازی در ارتفاعات بالا مورد توجه قرار گرفتهاست. محور اصلی این توجهات بر افزایش دقت سیستمهای ارتفاعسنجی هواپیما به منظور کاهش حداقل فاصلهی عمودی (RVSM) و افزایش کاربری فضای پروازی بالای29000پا میباشد. دراین مقاله تجهیزات و سیستمهای هواپیما که برای رسیدن به شرایط RVSM باید تغییر کنند بررسی شده است. همچنین پس از بررسی خطاهای مؤثر در سیستم ارتفاع سنجی، آنالیز عدم قطعیت ارتفاعسنجی انجام شده است. این آنالیز با استفاده از آزمایشهای پروازی مختلف و آزمایشات زمینی با تستر فشار انجام شده است. نتایج نشان میدهند که خطای سیستم درحدود 22پا میباشد که در مقایسه با مقادیر خطای مجاز برای این هواپیما در شرایط RVSM، رضایت بخش است.
https://www.astjournal.ir/article_5878_99e7e3e1e31126f2ff4cdaace4324f74.pdf
2012-09-22
31
39
حداقل فاصلهی عمودی
ترافیک پروازی
ارتفاع سنج
عدم قطعیت
آزمایش پرواز
رضا
خاکی
1
عضو هیات علمی / دانشکده مهندسی هوافضا، دانشگاه هوایی شهید ستاری
AUTHOR
مرتضی
باقری
m_bagheri70@yahoo.com
2
عضو هیات علمی / دانشکده مهندسی هوافضا، دانشگاه هوایی شهید ستاری
LEAD_AUTHOR
بهنام
سلیمانی
3
کارشناس ارشد / مرکز تحصیلات تکمیلی، دانشگاه هوایی شهید ستاری
AUTHOR
[1] International Civil Aviation Organisation (ICAO) Document 9574, Manual on the Implementation of a 300m (1,000 ft) Vertical Separation Minimum Between FL 290 - FL 410 Inclusive.
1
[2] FAA Part 91- Appendix G (operation in RVSM airspace).
2
[3] ICAO Document: Guidance Material on the Implementation and Application of a 300m (1,000 ft) Vertical Minimum.
3
[4] ICAO Document NAT/DOC/001, the Consolidated Guidance Material North Atlantic Region.
4
[5] Stephen M.Batill “Experimental Uncertainty and Drag Measurements in the National Transonic Facility” NASA Contractor Report 4600, 1994.
5
[6] خاکی، رضا- برومند،مسعود"بررسی عدم قطعیت در مطالعه تجربی کاهش پسای اصطکاکی توسط گرمایش سطح در لایه مرزی توربولانس" دو فصلنامه علمی تحقیقاتی علوم وفنون هوائی 1388.
6
[7] Robert W.Walters and Luc Huyse “Uncertainty Analysis for Fluid Mecanics with Application” , NASA/CR-2002-211449 ICASE Report No.2002-1
7
[8] EUROCONTROL Document ASM. ET1. ST. 5000. Manual for Reduced Vertical Separation (RVSM) in Europe
8
[9] Boeing 707 Flight Manual
9
[10] Airline Transport pilot course – mach4
10
[11] خاکی، رضا "بررسی کاهش نیروی پسا توسط انتقال حرارت داخل لایه مرزی در محدودهی توربولانس"، دانشگاه امیرکبیر، اسفند 84.
11
[12] Mechtly, E. A., 1973: The International System of Units, Physical Constants and Conversion Factors. NASA SP-7012, Second Revision, National Aeronautics and Space Administration, Washington, D.C
12
ORIGINAL_ARTICLE
استفاده از فیلتر فعال جرم- نقطه برای تطبیق تصاویر راداری با نقشه عوارض زمین
در این مقاله راهکار فیلتر فعال جرم- نقطه جهت تطبیق تصاویر راداری و نقشه مرجع عوارض زمین به منظور ناوبری اجسام پرنده بکار گرفته میشود. در این روش براساس تخمین بازگشتی به روش بیزین، روش فیلتر جرم- نقطه بهگونهای اصلاح میگردد که در برابر احتمال بروز خطاهای ناگهانی در اندازهگیری ارتفاع، سیستم ناوبری اینرسی (INS) و همچنین عبور از نواحی بسیار هموار مقاوم بوده و از ناپایداری تخمین بلندیها جلوگیرینماید. فیلترجرم- نقطه شبکهای از نقاط پیرامون محل تخمین را در نظر میگیرد و به هریک احتمالات مجزایی اختصاص میدهد. این احتمالات در شروع دارایمقادیر مشابه بوده و نشاندهنده نایقینی موجود در مکانیابی جسم پرنده در اطراف نقطهای است که INS نمایش میدهد. این شبکه یا فیلتر بهصورت یک مسأله تخمین بازگشتی براساس تئوری بیزین به تدریج به سمت مقادیرصحیح همگرا میگردد. نتایج شبیهسازی توانمندی، مقاومت و تطابق آن با نیازمندیهای سیستم ناوبری به کمک عوارض زمین را نشان داده و روش پیشنهادی را در زمره روشهای قابل توسعه در سیستمهای عملیاتی قرار میدهد.
https://www.astjournal.ir/article_5879_eb13c40c0ea8c31aa399c0051bc0095c.pdf
2012-09-22
40
51
ناوبری به کمک عوارض زمین-تخمین بیزین – فیلتر جرم نقطه – تنظیم هوشمند فیلتر- نقشه دیجیتالی بلندی عوارض
احمد
کلهر
akalhor@ut.ac.ir
1
دکترای مهندسی برق / دانشگاه بین المللی امام خمینی قزوین
LEAD_AUTHOR
سید محمد مهدی
دهقان بنادکی
smm.dehghan@ut.ac.ir
2
دانشجوی دکترای مهندسی برق / مجتمع دانشگاهی هوافضا، دانشگاه صنعتی مالک اشتر
AUTHOR
[1] J.P. Golden, "Terrain contour matching (TERCOM): a cruise missile guidance aid", Image Processing for Missile Guidance, Vol.238, pp.10-18, 1980.
1
[2] K. Vadlamani, "Performance Improvement Methods for Terrain Database Integrity Monitors and Terrain Referenced Navigation", M.S. Thesis, Ohio University, March 2004.
2
[3] کیاپاشا، علی، دهقان بنادکی، سید محمد مهدی، " ناوبری به کمک عوارض زمین"، مجتمع دانشگاهی هوافضا، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، 1385.
3
[4] Kenneth P. Werrell, " The Evolution of the Cruise Missile", Maxwell AFB, AL: Air University Press, 1996.
4
[5] D. Boozer and J. Fellerhoff, "Terrain-Aided Navigation Test Results in the AFTI/F-16 Aircraft". Journal of the Institute of Navigation, Vol. 35, no. 2, pp. 161-175, 1988.
5
[6] J.A. Hollowell, "Heli/SITAN: a Terrain Referenced Navigation Algorithm for Helicopters", IEEE Positioning, Localization and Navigation Symp. (PLANS), Las Vegas, 1990.
6
[7] X. Hongbo, T. Yan, S. J. Zhong, T. Jinwen and L. Jian, "Terrain Matching Based on Imaging Laser Radar", Inst. For pPattern Recognition and Artificial Intelligence, Huazhong Univ. of Science & Tech, Wuhan, China, 430074.
7
[8] J. Campbell, M. U. de Haag and F. V. Grass, " Light Detection and Ranging-Based Terrain Navigation-A Concept Exploration", GPS/GNSS Conference, September 9-12, 2003, Portland, OR.
8
[9] YuboPei, Zhe Chen, " BITAN-II: An Improved Terrain Aided Navigation Algorithm", Proceeding of the 22nd International Conference, IEEE Industrial Electronics, Control and Instrumentation (IECON), 1996.
9
[10] Zhe Chen, " BUAA Inertial Terrain Aided Navigation", Icas92, 1992.
10
[11] R. Enns, and D. Morrellt, "Terrain-Aided Navigation Using the Viterbi Algorithm", Journal of Guidance, Control and Dynamics, Vol. 18, No. 6, November-December 1995.
11
[12] J. R. Fountain, "Digital terrain systems", published by the IEE, London, UK, 1997.
12
[13] N. Bergman, "Bayesian Inference in Terrain Navigation", Thesis, Department of Electrical Engineering, Linkoping University, Sweden, 1997.
13
[14] Charles A. Baird, "Map-Aided Navigation System Employing TERCOM-SITAN Signal Processing", United States Patent 4829304, May 20, 1986.
14
[15] S. Thrun, W. Burgard, D. Fox, "Probabilistic Robotics", the MIT Press, 2005.
15
ORIGINAL_ARTICLE
تحلیل ارتعاشات غیرخطی پوسته استوانهای دو سرگیردار ساخته شده از مواد مرکب
هدف از انجام این تحقیق، استخراج و حل معادلات غیرخطی حاکم بر ارتعاشات پوسته استوانهای ساخته شده از مواد مرکب لایهای با لایهچینی متعامد، با استفاده از اصل همیلتون (Hamilton's principle) و روش گالرکین است. کرنشها از نوع غیرخطی ونکارمن (Von karman) بوده و شرایط مرزی دو سر گیردار، فرض شده است. بسط مودال پاسخ، بهصورت مجموع چند مود در نظر گرفته شده است که با جایگذاری مستقیم این بسط در معادله غیرخطی حاکم بر مبنای کرنشهای ونکارمن، و با استفاده از روش گالرکین، معادلات غیرخطی حاکم بر مختصات تعمیمیافتهی هریک از مودها استخراج میشود. معادلات حاکم بهدست آمده با استفاده از روش رانگ-کوتا مرتبه چهار حل میشود. با استفاده از روش حل ارائه شده، پاسخ ارتعاشی پوسته تحت بار دینامیکی مشخص، تحلیل شده و اثر پارامتریهایی چون نوع لایهچینی، تعداد موجها و هندسه بر ارتعاشات پوسته مورد مطالعه قرار میگیرد. فرکانسهای بدست آمده از روش حل ارائه شده در این تحقیق، با نتایج حاصل از نرمافزار اجزای محدود و نتایج دیگر محققین مقایسه و مطابقت داده شده است.
https://www.astjournal.ir/article_5880_1acf6cd4dbd292e86484bc4b15338a44.pdf
2012-09-22
52
61
: ارتعاشات - پوسته ساخته شده از مواد مرکب - روش مودال- معادلات غیرخطی – گالرکین
ایوب
انتظاری
1
کارشناس ارشد سازه های هوایی / دانشکده مهندسی هوافضا، دانشگاه صنعتی شریف
AUTHOR
روح الله
دهقانی فیروزآبادی
2
عضو هیات علمی / دانشکده مهندسی هوافضا، دانشگاه صنعتی شریف
AUTHOR
محمد علی
کوچک زاده
mak@sharif.edu
3
عضو هیات علمی / دانشکده مهندسی هوافضا، دانشگاه صنعتی شریف
LEAD_AUTHOR
[1] Matsuzaki Y., and Kobayashi S., A Theoretical and Experimental Study of the Nonlinear Flexural Vibration of Thin Circular Cylindrical Shells with Clamped Ends. Transactions of the Japan Society for Aeronautical and Space Sciences, v. 12, 1969, pp. 55–62.
1
[2] Chia C. Y., Non-Linear Free Vibration and Post buckling of Symmetrically Laminated Orthotropic Imperfect Shallow Cylindrical Panels with Two Adjacent Edges Simply Supported and the Other Edges Clamped. International Journal of Solids and Structures, v. 23, 1987, pp. 1123–1132.
2
[3] Iu V. P., and Chia C. Y., Non-Linear Vibration and Post buckling of Unsymmetric Cross-Ply Circular Cylindrical Shells. International Journal of Solid Structures, v. 24, 1988, pp. 195–210.
3
[4] Chiba M., Experimental Studies on a Nonlinear Hydroelastic Vibration of a Clamped Cylindrical Tank Partially Filled with Liquid. Journal of Pressure Vessel Technology, v. 115, 1993, pp. 381–388.
4
[5] Abe A., Kobayashi Y., and Yamada G., Non-linear Vibration Characteristics of Clamped Laminated Shallow Shell. Journal of Sound and vibration, v. 234, n. 3, 2000, pp. 405-426.
5
[6] Amabili M., Nonlinear Vibrations of Circular Cylindrical Shells with Different Boundary Conditions. AIAA Journal, v. 41, n. 6, June 2003.
6
[7] Karagiozisa K.N., Amabili M., Padoussisa M.P., and Misra A.K., Nonlinear vibrations of fluid-filled clamped circular cylindrical shells. Journal of Fluids and Structures, v. 21, 2005, pp. 579–595.
7
[8] Pellicano F., Linear and Nonlinear Vibrations of Shells. 2nd International Conference on Nonlinear Normal Modes and Localization in Vibrating Systems, Samos, June 19-23 2006.
8
[9] Shao Z.S., and Ma G.W., Series Expansion Method Free Vibration Analysis of Laminated Cylindrical Shells by Using Fourier. Journal of Thermoplastic Composite Materials, v. 20, n. 551, 2007.
9
[10] Qatu M. S., Vibration of Laminated Shells and Plates. Elsevier Academic Press, Oxford, 2004.
10
[11] Amabili M., Nonlinear Vibrations and Stability of Shells and Plates. Cambridge University Press, Italy, 2008.
11
[12] Brush D. O., and Almroth B. O., Buckling of Bars, Plates, and Shells. McGraw-Hill, Scarborough, CA, 1975.
12
[13] Hyer M. W., Stress Analysis of Fiber-Reinforced Composite Materials., McGraw-Hill, New York, 1998.
13
[14] Soedel W., Vibrations of Shells and Plates. Second Edition, Marcel Dekker, New York, 1993.
14
[15] Hirano Y., Nonlinear Vibrations of Composite Material Shells. Ph.D. thesis, University of Delaware, 1988
15
[16] Rao S., Vibration of Continuous Systems. John Wiley & Sons, New Jersey, 2007.
16
ORIGINAL_ARTICLE
مطالعه تجربی و عددی کمانش پوسته های استوانه ای فولادی با گشودگی های مختلف
در این مقاله مسئله پایداری پوستههای استوانهای نازک فولادی با طولهای مختلف و دارای گشودگیهای یک طرفه و دوطرفه با اشکال هندسی متنوع (مربع، مستطیل، دایره، بیضی) تحت بار فشاری محوری و با استفاده از روش اجزای محدود و آزمایشات تجربی مورد مطالعه قرار گرفته است. آزمایش کمانش توسط یک دستگاه سرو هیدرولیک اینسترون 8802 (INSTRON 8802) انجام شده و نتایج به دست آمده از تستهای تجربی با نتایج عددی مقایسه شدهاند. مطابقت بسیار خوبی بین نتایج بدست آمده از شبیه سازیهای عددی و آزمایشات تجربی مشاهده میشود. نتایج نشان میدهند که میزان گسترش گشودگیهای مختلف با مساحت یکسان در جهت محیطی استوانهها و تمرکز تنش، عوامل موثر در ایجاد تفاوت در مقاومت کمانش این نوع پوستهها هستند.
https://www.astjournal.ir/article_5881_3d733e59042e7fdb774fe5fabf9cf54f.pdf
2012-09-22
62
69
کمانش
پوسته های استوانه ای
گشودگی
روش اجزای محدود
روش تجربی
محمود
شریعتی
mshariati44@gmail.com
1
عضو هیات علمی / دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی شاهرود
AUTHOR
مسعود
مهدی زاده رخی
masoud_mahdizadeh@yahoo.com
2
عضو هیات علمی / گروه مهندسی مکانیک، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود
LEAD_AUTHOR
[1] Jullien, J. F., and Limam, A., “Effect of openings on the buckling of cylindrical shells subjected to axial compression”. Thin-Walled Structures, Vol. 31, 1998, pp. 187–202.
1
[2] Yeh, M. K., Lin, M. C., and Wu, W. T., “Bending buckling of an elastoplastic cylindrical shell with a cutout”. Eng. Structures, Vol. 21, 1999, pp. 996–1005.
2
[3] Hilburger, M. W., Vicki O. B., and Michael, P. N., “Buckling behavior of compression-loaded quasi-isotropic curved panels with a circular cutout”. Int. J. Solids Structures, Vol. 38, 2001, pp. 1495–522.
3
[4] Tafreshi, A., “Buckling and postbuckling analysis of composite cylindrical shells with cutout subjected to internal pressure and axial compression load”. Int. J. Pressure Vessel Piping, Vol. 79, 2002, pp. 351–9.
4
[5] رحیمی، غلامحسین، نوبهاری، غلامرضا، "مطالعه پارامتریک کمانش الاستیک پوستههای استوانهای با انواع گشودگی تحت بار محوری". نشریه پژوهشی مهندسی مکانیک ایران، انجمن مهندسان مکانیک ایران، سال چهارم، شماره یکم، تیرماه 1381.
5
[6] رحیمی، غلامحسین، پورسعیدی، اسماعیل، "مطالعه پارامتری استحکام پلاستیک پوستههای استوانهای با گشودگی تحت بار محوری و ممان خمشی". نشریه پژوهشی مهندسی مکانیک ایران، انجمن مهندسان مکانیک ایران، سال ششم، شماره اول، آبان 1383.
6
[7] Poursaeidi, E., Rahimi, G. H., Vafai, A. H., “Plastic buckling of cylindrical shells with cutouts”. Asian Journal of civil engineering (Building and housing), Vol. 5, NOS 3-4, 2004, pp. 191-207.
7
[8] Vartdal, B. J., Al-Hassani, S. T. S., Burley, S. J., “A tube with a rectangular cutout. Part 2: subject to axial compression”. Proc IMechE, Vol. 220, Part C, J. Mechanical Engineering Science, 2005.
8
[9] Han, H., Cheng, J., Taheri, F., and Pegg, N., “Numerical and experimental investigations of the response of aluminum cylinders with a cutout subject to axial compression”. Thin-Walled Structures, Vol. 44, 2006, pp. 254-270.
9
[10] Shariati, M., and Mahdizadeh Rokhi, M., “Numerical and Experimental Investigations on Buckling of Steel Cylindrical Shells with Elliptical Cutout Subject to Axial Compression”. Thin-Walled Structures, Vol. 46, 2008, pp. 1251– 1261.
10
[11] شریعتی، محمود، مهدی زاده رخی، مسعود، "کمانش پوستههای استوانهای با گشودگی شبه بیضوی تحت فشار محوری". نشریه دانشکده فنی دانشگاه تهران، دوره 43، شماره 1، اردیبهشت 1388.
11
[12] Shariati, M., and Mahdizadeh Rokhi, M., “Investigation of buckling of Steel cylindrical shells with elliptical cutout under bending moment”. International Review of Mechanical Engineering, Vol. 3, N. 1, 2009, pp. 7-15.
12
[13] Standard Test Methods and Definitions for Mechanical Testing of Steel Products, ASTM A370–05.
13
[14] ABAQUS 6.4-PR11 user’s manual.
14