2024-03-29T04:49:25Z
https://www.astjournal.ir/?_action=export&rf=summon&issue=1915
دانش و فناوری هوافضا
2322-1070
2322-1070
1393
3
1
طراحی و پیادهسازی سامانه شبیهساز، پیشکاوی و پردازش مشاهدات سماوی با هدف تعیین اتوماتیک وضعیت، آزیموت و موقعیت محلی سکوهای متحرک
فرهاد
صمدزادگان
معصومه
حمیدی
ردیابهای ستاره، بهعنوان نمونهای از سنجندههای مبتنی بر مشاهدات سماوی، با هدف تعیین وضعیت دقیق و مطلق سکوهای حامل آنها طراحی شدهاند. تحقیق حاضر، الگوریتمهای استاندارد مورد استفاده در ردیاب ستاره را بهگونهای بهبود خواهد داد که با بهرهگیری از مشاهدات میلسنج و زمانسنج دقیق، علاوه بر اطلاعات وضعیتی سکو، موقعیت محلی و نیز آزیموت آن را در لحظه اخذ تصویر برآورد نماید. بهمنظور بررسی و ارزیابی روش پیشنهادی، یک سامانه شبیهساز و پردازش مشاهدات سماوی طراحی و پیادهسازی گردید. سامانه توسعه یافته، همچنین قادر است تا از طریق شبیهسازی شرایط واقعی، یک دید اولیه مناسب از نتایج قابل حصول پیش از تستهای میدانی ارائه کند و از این طریق، امکان برنامهریزی و پیشکاوی مأموریت را فراهم آورد. با بهرهگیری از سامانه توسعه یافته، آنالیزهای مختلفی بر روی صحت الگوریتمها و نیز وابستگی دقت تعیین موقعیت به پارامترهای مختلف صورت پذیرفته و نتایج حاصل بهصورت گرافیکی و عددی ارائه گردید. نتایج بهدست آمده از تحقیق، قابلیت استفاده از آن را برای اهداف ناوبری بهعنوان جایگزین کارایی برای GPSدر زمان عدم دسترسی به آن و همچنین تقویت دورهای سیستمهای ناوبری اینرسی تأیید مینماید.
ردیاب ستاره
ناوبری سماوی
فضای اینرسی
تعیین موقعیت
تعییین وضعیت
2014
08
23
3
16
https://www.astjournal.ir/article_11494_a8d2c086f0be1a70c0d6be47239a3a09.pdf
دانش و فناوری هوافضا
2322-1070
2322-1070
1393
3
1
تدوین الگوریتم حرکتی بهینه خطی شبیه ساز پرواز شش درجه آزادی با در نظر گرفتن محدوده فضای کاری سامانه حرکتی
امیر
صیادی
ابولفتح
نیک رنجبر
علی
محمودی
تعلیم خلبان ماهر در صنعت هوایی اهمیت ویژهای دارد. این امر در شرایط واقعی به علت هزینه بالا و ملاحظات ایمنی، با موانع جدی روبرو است. فراهم کردن شرایط آموزش پرواز کم هزینه، کارآمد و تکرارپذیر، گستره تحقیقاتی وسیعی یافته است. سامانه شبیه ساز پرواز با هدف ایجاد حس شرایط پرواز واقعی برای خلبان، از جمله وسایل آموزش نیروی انسانی ماهر در صنعت هوایی است. طراحی الگوریتم حرکتساز سامانه شبیهساز از مسائل چالش برانگیز در طراحی شبیهساز پرواز میباشد. الگوریتم با دریافت شتابهای خطی و سرعتهای زاویهای هواپیما به عنوان ورودی، وظیفه دارد خروجیهای مناسب عملگرها را به گونهای محاسبه کند که حرکتهای نامحدود هواپیما به حرکتهای محدود شبیهساز پرواز در فضای کاری آن تبدیل شود و تا حد امکان حس حرکتی خلبان داخل هواپیما را ایجاد نماید. در این تحقیق هدف توسعه الگوریتم بهینه حرکتی شبیهساز پرواز شش درجه آزادی با محوریت استفاده حداکثری از فضای کاری سامانه حرکتی در تولید حرکتهای مورد نیاز میباشد. بدین منظور از سیستم مکمل فازی جهت القای حس حرکتی مناسبتر بهره برده میشود. مقایسه نتایج حاصل از الگوریتم حرکت ساز مرسوم بهینه با الگوریتم توسعه یافته بهینه با سیستم جبرانساز مکمل فازی، بهبود مشهودی را در جهت ایجاد حس حرکتی با حرکتهای محدودتر عملگرها نشان میدهد.
الگوریتم حرکت ساز
شبیه ساز پرواز
سکوی استوارت
کنترل بهینه
کنترل فازی
2014
08
23
17
28
https://www.astjournal.ir/article_11495_7388375d09a6d18ee661bc1eafa014b6.pdf
دانش و فناوری هوافضا
2322-1070
2322-1070
1393
3
1
پیشبینی فروریزش پلاستیک پوستههای مخروطی تحت فشار استاتیک داخلی به روش تحلیلی
جمال
زمانی
محمدحسین
بنویدی
مهدی
آقایی
محمدوهاب
موسوی
در این مقاله رفتار پلاستیک پوسته مخروطی جدار نازک تحت فشار استاتیک داخلی، به صورت تحلیلی مورد بررسی قرار گرفته است. برای سادهسازی روابط، از برآیند تنش در راستای یال مخروط صرفنظر شده و از مدل صلب-پلاستیک کامل برای رفتار مادی سازه استفاده شده است. با استفاده از سطح تسلیم مستطیلی معمول و تقسیمبندی مسئله به مخروط کوتاه و بلند و بهدست آوردن محدوده آنها، مقدار فشار استاتیک داخلی لازم برای شروع جریان پلاستیک در سازه محاسبه گردیده است. براساس نتایج بهدست آمده از این پژوهش میتوان زوایای رأس خاصی را مشاهده کرد که در آنها فشار فروریزش بیشینه میشود. همچنین به ازای زوایای نزدیک به صفر و 90 درجه، جوابها به ترتیب به نتایج استوانه و ورق دایروی تحت فشار یکنواخت همگرا میشود. علاوه بر آن، مسئله با توجه به نسبت شعاع بزرگ مخروط به ضخامت آن و همچنین برای حالتهای مختلف مخروط بلند و کوتاه حل و نتایج با یکدیگر مقایسه شده است.
پوسته مخروطی
فروریزش پلاستیک
فشار داخلی استاتیک
مدل صلب-کاملاً پلاستیک
2014
08
23
29
36
https://www.astjournal.ir/article_11496_bb7e783a233dc244d3c2c44f0af80390.pdf
دانش و فناوری هوافضا
2322-1070
2322-1070
1393
3
1
ارائه حل تحلیلی برای ارتعاشات آزاد تیر ساندویچی ضخیم با هسته انعطاف پذیر به کمک تئوری مرتبه بالا و روش سفتی دینامیکی
کرامت
ملک زاده فرد
در تحقیق حاضر، ارتعاشات آزاد تیر ساندویچی ضخیم با هسته انعطاف پذیر به روش سفتی دینامیکی و با استفاده از تئوری برشی مرتبه بالا مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. بدین منظور ابتدا معادلات حاکم بر حرکت برای یک المان تیرساندویچی با استفاده از اصل همیلتون و جواب تحلیلی این معادلات به صورت حل صریح و بسته تعیین میشود. پس از اعمال شرایط مرزی المان، ماتریس سفتی دینامیکی المان بهدست میآید و در نهایت با اعمال شرایط مرزی دو سر تیر ماتریس سفتی دینامیکی تیر تعیین میشود. با استفاده از تکنیکهای محاسباتی و الگوریتم معروف ویتریک-ویلیامز، فرکانسهای طبیعی مربوط به ارتعاشات آزاد تیر تعیین میشود. برای مثالهای عددی، در نهایت چند مثال عددی با استفاده از روشهای تحلیلی و سفتی دینامیکی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. برای صحهگذاری، نتایج بهدست آمده در این تحقیق با نتایج حاصل از روشهای المان محدود و حل دقیق مقایسه شد.
ارتعاشات آزاد
سفتی دینامیکی
تیر ساندویچی
هسته
2014
08
23
37
48
https://www.astjournal.ir/article_11497_f22f90857c07ba5e0144cbf2948d93ee.pdf
دانش و فناوری هوافضا
2322-1070
2322-1070
1393
3
1
شبیه سازی جدایش بوسترهای جانبی از ماهواره بر در جو غلیظ
مصطفی
جعفری
علیرضا
طلوعی
سجاد
قاسملو
حمید
پرهیزکار
در این مقاله یک کد نرم افزاری برای شبیه سازی همزمان دینامیک و آیرودینامیک بوسترهای جانبی مقید، از ماهواره بر ارائه گردیده است. این کد، شامل یک محیط اصلی میباشد که دو زیرسیستم دینامیک و آیرودینامیک را به صورت همزمان به یکدیگر متصل میکند. قسمت اول شامل یک حلکننده شش درجه آزادی دینامیک چند جسمی و قسمت دوم حاوی یک حلکننده عددی وابسته به زمان جریان اولر میباشد که از یک الگوریتم به روز رسانی شبکه متحرک برای تطبیق حرکت جسم در میدان محاسباتی گسسته، به صورت خودکار استفاده میکند. نحوه ارتباط دو حل کننده دینامیک و آیرودینامیک به گونهای است که نرم افزار تولیدی قابلیت شبیه سازی جدایش چند جسم را با مدل سازی کامل مکانیزم های جدایش مانند فنرهای جدایش، تراسترها، مفاصل و غیره در حضور اثرات آیرودینامیک جریان دارا میباشد. تحلیلگر جریان با کمک نتایج تست تونل باد بر روی ماهوارهبر تیتان4 صحت سنجی شده و بیانگر دقت آن میباشد. در پایان، شبیه سازی جدایش برای یک ماهوارهبر نمونه با دو بوستر جانبی و با بهکارگیری سیستم جدایش فنری و اتصالات مفصلی در اتمسفر غلیظ ارائه شده است. ویژگی روش ارائه شده در این تحقیق، امکان مدلسازی دقیق مکانیزمهای دینامیک جدایش در حضور آیرودینامیک ناپایا، میباشد.این امر که به عنوان نمونه، با مدلسازی مفاصل و جدایش آنها در حضور آیرودینامیک ناپایا به اثبات رسیده، از نوآوریهای کار حاضر میباشد.
ماهواره بر
بوسترهای جانبی
جدایش
شبیه سازی همزمان دینامیک و آیرودینامیک
2014
08
23
49
60
https://www.astjournal.ir/article_11498_d5710b632e903f8179329e86bf8f0153.pdf
دانش و فناوری هوافضا
2322-1070
2322-1070
1393
3
1
کاربرد ساختارهای متخلخل در کاهش شدت شوک ناشی از تراکم پذیری جریان سیال
مهدی
یادگاری
سید آرش
سید شمس طالقانی
تشکیل شوک ناشی از تراکمپذیری جریان بر روی سطح اجسام پرنده و تداخل این شوک با لایه مرزی باعث اثرات نامطلوبی مانند افزایش پسا و جدایش جریان میشود. در گذشته روشهای مختلفی برای کاهش این اثرات از جمله، مولدهای گردابه، مکش سطح، دمش از سطح و.. پیشنهاد شده است. در این مقاله به بررسی عددی استفاده از روش ساختارهای متخلخل در کنترل و کاهش اثرات شوک پرداخته میشود. ساختارهای متخلخل با مکانیزم افزایش سطح عبور جریان و با ترکیب مکش و دمش باعث کاهش اثرات شوک میشوند. روش حل عددی در این مقاله روش حجم محدود، معادلات حل عددی معادلات ناویراستوکس و مدل هندسی ایرفویل NACA0012 میباشد. حل جریان به صورت آشفته و پایا در محدوده جریان گذرصوتی میباشد. نتایج به دست آمده در این مقاله نشان میدهد با کاهش اثرات شوک وکاهش پسای موجی، ضریب پسای کل با استفاده از سطح متخلخل حدود 20 درصد و با استفاده از محیط متخلخل در حدود 16 درصد کاهش مییابد. شوک تضعیف شده به نواحی بالادست ایرفویل و ابتدای سطح متخلخل منتقل شده و عدد ماخ پشت شوک با استفاده از سطح متخلخل از مقدار 39/1 به 24/1 کاهش پیدا کرده است. با کاهش اثرات تداخل شوک و لایه مرزی حباب جدایش نیز از 58/0 وتر ایرفویل به 78/0 تعویق پیدا میکند.
ساختار متخلخل
کنترل جریان
کنترل شوک
2014
08
23
61
71
https://www.astjournal.ir/article_11499_9264eddb6720576914574f40384b5439.pdf
دانش و فناوری هوافضا
2322-1070
2322-1070
1393
3
1
بررسی تاثیر دهانه بالک شبکهای بر عملکردِ موشک در تحلیل آیرودینامیکی آن
مهران
نصرتالهی
مهدی
هاشمآبادی
در این تحقیق، موشکهای دارای بالکهای شبکهای بررسی و ضرایب آیرودینامیکی این موشکها تعیین شد. همچنین اثر تغییر ارتفاع بالک بر روی عملکرد موشک مورد ارزیابی قرار گرفت. برای تحلیل از دینامیک سیالات محاسباتیِ لزج استفاده شده است. امروزه با پیشرفت الگوریتمهای عددی و افزایش سرعت کامپیوترها یکی از مناسبترین روشهای تحلیل، دینامیک سیالات محاسباتی است که دقت بسیار بالایی نیز دارد. به همین دلیل در ابتدا به مطالعه و بررسی این بالکها پرداخته شده و سپس بالکی با دهانههای مختلف مورد تحلیل قرار گرفته تا تاثیر دهانه بالک از لحاظ عملکردی مورد بررسی قرار گیرد. در نهایت دو بالک انتخابی روی موشک کامل قرار گرفته و تحلیل دینامیک سیالات محاسباتی روی کل موشک در ماخها و زاویه حملههای متفاوت انجام شده است. در ادامه ضرایب آیرودینامیکی موشک محاسبه شده و کلیه خصوصیات میدان حلِ اطراف موشک در اختیار قرار میگیرد. برای اعتبارسنجی نتایج نیز، دادههای بهدست آمده با دادههای تجربی مقایسه شدهاند که نتایج بیانگر دقت خوب این تحلیل میباشد.
آیرودینامیک موشک
بالک شبکهای
دینامیک سیالات محاسباتی
دهانه بالک
2014
08
23
72
81
https://www.astjournal.ir/article_11500_bd1dcb9f18a627a39e886695b46179f0.pdf